Binnenland

Welke maatschappelijke trends sluimeren er? Voor De Pers, en nu voor onder meer het Parool en Intermediair Weekblad, probeer ik ze te signaleren en er over te schrijven. Van de comeback van gereformeerde kerken in Amsterdam, tot PVV’ers die zich gediscrimineerd voelen en rijke Kazakse toeristen die Nederland ontdekken. Hieronder een selectie van artikelen.

Dankzij de Russen gaat het nog goed
(Het Parool 2013)
Amsterdam trekt steeds meer rijke Russische en Chinese toeristen. Vooral de Bijenkorf, diamantairs en winkeliers in de P.C. Hooftstraat profiteren ‘Door de Russen gaat het nog steeds goed hier.’

Bulgaren zijn de nieuwe onderklasse
(Het Parool 2012)
Bulgaren zijn de snelst groeiende groep Oost-Europeanen in Amsterdam. Zij worden achternagezeten door de arbeidsinspectie en uitgebuit door Turken. ‘Ik heb nooit salaris gekregen, alleen een broodje döner kebab.’

Gereformeerde kerk op zoek naar moslimbekeerlingen
(De Pers 2012)
Een groeiend aantal neo-missionarissen is in Nederlandse wijken op zoek naar nieuwe gelovigen. Vaak zijn dat moslims. Vooral gerefomeerde kerken zijn op jacht.

De laatste occupier
(De Pers 2012)
Ze hoopten op een revolutie. Maar de Occupiers dropen af. In Amsterdam werden ze weggestuurd. In Den Haag is Michel Naessens de laatste echte fulltime occupier.

Ga niet in de haven werken, jongen
(De Pers 2011)
Bedrijven in de Rotterdamse haven krijgen hun vacatures niet opgevuld. Ze zijn daarom op zoek naar jongeren uit de wijken die voor ze willen werken. Maar die hebben daar weinig zin in, ook al is er veel jeugdwerkloosheid.

Het Marokkaanse Chillen: opkomst van de waterpijpcafés
(De Pers 2011)
In twee jaar tijd zijn waterpijpcafés erg populair geworden.Vooral Marokkaanse jongeren komen er veel. Ook meiden. Hoewel die het liever geheim houden. ‘Dit is nog taboe.’

Nog harder dan jongens
(De Pers 2010)
Meiden worden agressiever, organiseren zich soms in groepen. Ze doen mee aan de keiharde straatcultuur, overtreden de jongens soms. Maak kennis met de straatmeid.

Help, de inwoners zijn bijna op
(De Pers 2009)
Provinciesteden vechten om nieuwe inwoners. Allemaal willen ze een jong stel met kinderwens uit de Randstad. Goed nieuws voor marketeers, slecht nieuws voor de gemeentekas. ‘We willen geen rollator city zijn’.